Symptomen en Klachten

Chiropractie, in de volksmond verkeerdelijk “kraken” (de chiropractor is dan logischerwijze maar ook verkeerdelijk”de kraker“) genoemd wordt hoofdzakelijk bij de volgende  muskuloskeletale symptomen en klachten toegepast : lage en hoge rugpijn, “lumbago” (onderrug pijn), nekklachten (whiplash, torticollis),hoofdpijn(migraine), ischias, hernia, “sciatic”, tintelende vingers, tintelende handen, tintelende tenen, pijn aan de benen, spierpijn, tenniselleboot (epicondilytis) etc…

Ook bij rheuma, arthrose,arthritis,scoliose,fibromyalgie, carpaal tunnel syndroom, een algemene gespannen of vermoeide toestand, darmklachten (bvb.reflux), …ervaren patiënten vaak positieve effecten.

Baby’speuters en jonge kinderen zijn in vele opzichten het kwetsbaarst, ook al omdat ze niet goed kunnen aangeven wat er juist scheelt.  Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom het essentieel is je baby, peuter of opgroeiend kind mee te brengen naar de chiropractor. Dat lees je hier »

Senioren, die vaak stijf zijn in hun gewrichten en spieren en vaker last hebben van arthrose, rheuma en/of gewrichtsonstekingen komen ook bij ons over de vloer. Dankzij chiropractie ervaren ze dat ze beweeglijker worden en blijven en verbeteren of stabiliseren hun typische ouderdomsklachten van het bewegingsapparaat.

Zeker niet te onderschatten is een een bezoek aan de chiropractor als ondersteuning in stresserende periodes als gevolg van eender welke ziekte, ontslag, scheiding, rouwverwerking, een operatie,depressie, angst of algemene onzekerheid. Dit omdat het lichaam gedurende deze periodes zwaar belast wordt door stress en daardoor vaak blokkades (“subluxaties”) in de wervels veroorzaakt, die op hun beurt het zenuwstelsel uit balans brengen. Dit creëert een vicieuse cirkel waar men vaak moeilijk uit raakt.

Het is onze praktijkervaring dat mensen vaak veel steun hebben aan een chiropractische behandeling en in stresserende periodes en het gevoel hebben er op die manier sneller, makkelijker en gesterkt door te komen.

Chiropractie is een basisbehoefte, geen pil.  Je zenuwstelsel vrijhouden is van uitzonderlijk groot belang om je 4-dimensioneel wezen (fysiek, emotiononeel,mentaal en spiritueel) in balans te houden.  Wij zijn dan ook absoluut voorstander van het combineren van een chiropractische behandeling met andere complementaire behandelmethodes.

P.S. :Voetnoot : hierboven beschrijven we klachten en symptomen waarmee we reeds vaak resultaten bij onze patiënten behaalden, van baby’s tot senioren..Voor een groot deel van de aangehaalde symptomen en klachten en de behaalde resultaten bestaat momenteel geen “evidence based” wetenschappelijke basis maar gezien de veelvuldige en terugkerende positieve resultaten die we met onze werkwijze en filosofie bij onze patiënten mogen observeren zou het goed zijn op termijn deze allen via wetenschappelijk onderzoek te kunnen staven.